Leren & Leven in de kinderopvang

Met het activiteitenprogramma van Leren & Leven leren de peuters in de kinderopvang te spelen en te delen met andere peuters en worden ze zich bewust van het goede gevoel dat ze over zichzelf krijgen als ze positieve keuzes maken. Het programma stimuleert niet alleen de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar draagt ook bij aan de taalontwikkeling van de peuters.

Leren & Leven bewijst vooral zijn meerwaarde voor kinderen die baat hebben bij wat extra stimulans. In dorpen of wijken waar veel van deze kinderen aanwezig zijn binnen de kinderopvang adviseren wij het programma samen met de onderbouw van het basisonderwijs uit te voeren. Op die manier kan een doorgaande leerlijn gerealiseerd worden tussen de voorschoolse educatie en de vroegschoolse educatie.

Intrinsieke motivatie

Het centrale uitgangspunt van Leren & Leven is dat je een goed gevoel over jezelf krijgt als je positief denkt en doet. 

Als kinderen zich bewust worden van het effect van hun keuzes in hoe ze omgaan met anderen en de invloed die deze keuzes hebben op hoe ze zich voelen over zichzelf, dan kan intrinsieke motivatie voor positief gedrag ontstaan. 

Dit uitgangspunt wordt zichtbaar gemaakt in de Denken-Doen-Voelen over jezelf cirkel. De cirkel wordt zowel gebruikt om kinderen inzicht te geven in (de effecten) van het eigen gedrag als bij het bespreken van gebeurtenissen in de groep.

We willen kinderen vaardigheden helpen te ontwikkelen die hen voorbereiden op een sterk veranderende samenleving: positief communiceren, samenwerken, creatieve oplossingen bedenken, kritisch denken.

Inhoud van het programma

Het verbindende element in het programma zijn de handpoppen van de hondjes Snuffel en Snoet. Ze zijn zichtbaar op de praatplaten en hebben een eigen plek in de groep. Door het werken met de handpoppen vergroot de betrokkenheid en concentratie van jonge kinderen. Elke activiteit start met een verhaal over Snuffel en Snoet. Deze verhalen helpen kinderen zin te geven aan de wereld en deze te ordenen. Ook stimuleren de verhalen de taalontwikkeling.

Er zijn ruim zeventig onderwerpen uitgewerkt in allerlei leuke, speelse en leerzame activiteiten. Er is daarbij veel aandacht voor de samenwerking met ouders/opvoeders.

Zes thema’s

De lessen zijn onderverdeeld aan de hand van de zes thema’s die elk leerjaar terug komen.

Wie ben ik?

De hondjes Snuffel en Snoet nemen de kinderen mee in hun ontdekkingstocht naar wie ze zijn. De activiteiten en verhalen gaan onder andere over hoe het lichaam eruitziet, welke naam je hebt, dat iedereen anders is en wat iedereen nu allemaal al kan.

Kinderen leren dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen en hoe ze dat kunnen doen. Samen met Snuffel en Snoet ontdekken ze dat ze zelf iets kunnen (be-)denken en dat ze in staat zijn dingen te onthouden. Ze leren over eten en bewegen.

Binnen dit thema leren de kinderen welke zintuigen en emoties ze hebben en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Ze leren hoe ze goed voor zichzelf en hun omgeving kunnen zorgen.

‘Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden’ is de sleutel tot het goed met anderen overweg kunnen. Binnen dit thema leren de kinderen hoe ze elkaar kunnen helpen en hoe ze samen kunnen delen en spelen. Snuffel en Snoet leren de kinderen hoe ze zelf een ruzie kunnen oplossen maar ook hoe ze samen plezier kunnen hebben.

HKinderen ervaren wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Ze leren de vier basisemoties herkennen en benoemen. Ook leren ze om voor zichzelf op te komen.

Samen met Snuffel en Snoet ontdekken de kinderen dat als je iets blijft proberen je iets nieuws kunt leren. Ze ervaren wat ze allemaal al kunnen en snappen. De kinderen leren en ervaren dat ze een eigen mening hebben.

Starten of meer informatie

Wij werken graag met een ’train-de-trainers’-concept. Op die manier  wordt de kennis over de effectieve inzet van het programma onderdeel van de kinderopvang zelf. En het spaart natuurlijk ook kosten. 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Via de button kom je bij onze  contactgegevens. Wij gaan graag met je in gesprek.

Menu

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie